BMW – Historia marki
Koncern BMW rozpoczął funkcjonowanie w 1916 roku i powstał jako połączenie firmy Rapp Motoren Werke z przedsiębiorstwem Gustava Otto. Początkowo koncert nosił nazwę BFW (Bayerische Flugzeug Werke), ale już w 1918 roku nazwa została zmieniona na BMW AG.
Działalność firmy ewoluowała od produkcji silników do samolotów wojskowych (w związku z tą branżą powstało też znane do dziś logo przypominające poruszające się śmigło, które uległo tylko niewielkim modyfikacjom) po pociągowe hamulce pneumatyczne i motocykle. Dopiero w 1928 roku firma zajęła się branżą motoryzacyjną – w tym samym roku został też wyprodukowany pierwszy samochód, model Dixi 3/15 w fabryce w miejscowości Eisenach. Auto miało otwierany dach i silnik o mocy 15 koni mechanicznych. Maksymalna prędkość samochodu wynosiła 80 km/h. W następnym roku z taśm produkcyjnych zjechał unowocześniony model Dixi DA/2 z hamulcami przy kołach i stalowym nadwoziu. W latach 30. modele Dixi zaczęły zaznaczać swoją obecność w wyścigach samochodowych.
Kolejny model marki BMW powstał w 1932 roku w Monachium – był to model 3/20PS z czterocylindrowym silnikiem o mocy 20 koni mechanicznych. Co istotne było to pierwsze niemieckie auto, które wygrało we francuskim Concours d'Elegance, czyli Konkursie Elegancji. Następne auto to model 303, a kolejne to już bardzo znany roadser 328 o dwulitrowej jednostce i 80 koniach mechanicznych, przez wielu uważany za najpiękniejszy model BMW. Auto świetnie sprawowało się na torach wyścigowych, także na popularnym torze Nurnburgring.
Podczas drugiej wojny światowej monachijski zakład BMW został zniszczony, a fabryka w Eisenach została przejęta przez ZSRR. Dopiero po wojnie w 1951 roku produkcja samochodów ruszyła ponownie. Pierwszym powojennym modelem był luksusowy model 501 z silnikiem o sześciu cylindrach, kolejnym model 502 z silnikiem V8 i Isetta, produkowana na licencji od włoskiej firmy Iso. Pod koniec lat 50. nastał kryzys, który jednak firma zdołała przetrwać. W latach 60. zajęła się produkcją samochodów klasy średniej i jako pierwszy model zaproponowała BMW 1500. W tym samym czasie koncern powiększył się o dwie nowe fabryki.
Lata 70., czyli czasy panowania w koncernie Eberharda von Kuenheima, przyniosły firmie kilkunastoprocentowy wzrost obrotów. W 1972 roku zjechał z taśm produkcyjnych model E12, pierwszy oznaczony cyfrą 5. Auto eksportowane było głównie do Ameryki. Ponadto w latach 70. została też wyodrębniona sekcja BMW Motorsport oraz rozpoczęła działalność fabryka w RPA. Co więcej w tym okresie pojawiły się też modele: popularne BMW Serii 3 oraz ekskluzywne BMW Serii 7. W celu połączenia luksusu ze sportowym charakterem BMW zaprojektowało modele Serii 6, obecnie cieszące się sporym zainteresowaniem.
W latach 80. i 90. firma rozwijała się w bardzo szybkim tempie. Jednym z etapów ekspansji było wykupienie brytyjskiej Rover Group, która posiadała takie marki jak Rover, MG, MINI i Land Rover. Jednak nie był to dobry ruch – przejęcie Rover Group nie przyniosło oczekiwanych rezultatów, a wręcz spowodowało straty. Oferta Rovera była przestarzała i nie stanowiła konkurencji dla lepiej wyposażonych modeli na rynku. W 2000 roku BMW postanowiło sprzedać wszystkie marki wchodzące w skład Rover Group oprócz MINI. Kolejnym krokiem miało być wykupienie praw do Rolls-Royce'a.
Pod sam koniec lat 90. BMW zajęło się przede wszystkim produkowaniem aut o charakterze sportowo-rekreacyjnym. Pojawił się więc model X5, który został wytworzony w fabryce w miejscowości Spartanburg w Karolinie Południowej. Kolejne lata to produkcja modelu X3 oraz nowych modeli oznaczonych cyfrą 1.
Komentarze (0)